Lilypie Expecting a baby Ticker

torsdag, november 09, 2006

 

I sjätte månaden?

Det är svårt att få reda på vad som gäller när man räknar de "nio månaderna" som man ska vara gravid. Barnmorskan gör det enkelt för sig och säger att varje graviditetsmånad är exakt fyra veckor och att man därmed är gravid i tio månader, men gemene man vill gärna att man ska vara gravid i nio kalendermånader och då är det inte alls så lätt att veta i vilken månad man är. Jag har hittat på tre förslag på hur man räknar.

1. Om man utgår från de 40 graviditetsveckorna så är varje niondel 4,44 veckor och sjätte månaden skulle då börja efter 22,22 veckor. Då har jag varit i sjätte månaden i tre dagar.
2. Om man utgår från beräknat förlossningsdatum, så går jag in i sjätte månaden imorgon eftersom det då är fyra månader till storken ska komma.
3. Om man utgår från den gamla ramsan "Hej hopp under filten! Om nio månader kommer pilten!", så bör man istället räkna från beräknat tillverkningsdatum. Det skulle innebära att jag förblir i femte månaden en dryg vecka till.

Så möjligen är jag i sjätte månaden idag. Förslagsvis imorgon. Eller möjligen nästa helg.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?