Lilypie Expecting a baby Ticker

söndag, november 05, 2006

 

Livsduglig

Nu far jag inte längre med osanning om jag hävdar att jag är med barn.

WHO och Socialstyrelsen med flera är överens om att fr o m idag antas Minitullen vara livsduglig och räknas därmed som ett barn. Nu har ju förhoppningsvis Minitullen varit livsduglig därinne redan från början, men de pratar alltså om livsduglighet även utanför mammans mage. Av de barn som föds i vecka 23 kan man idag rädda nästan 40%!

Minitullens karriär har gått fort. Först fanns det bara två celler, en från Hälsingland och en från Göteborg, som slog sig samman till en zygot. Bara tolv timmar senare var Minitullen en morula (en cellboll) och någon dag senare en blastula (en ihålig cellboll). Därefter var jag med embryo i fem veckor och sedan bar jag på ett foster till idag.

Men nu får man väl säga att Minitullen nått en platå där det blir svårare att avancera. Jag menar, man kan ju försöka med det mesta (lära sig läsa, bli tonåring, köra moped, bli myndig och skaffa egna barn) men någons barn förblir man oftast rätt länge.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?