Lilypie Expecting a baby Ticker

tisdag, december 05, 2006

 

Fullt frisk?

Nästan alla frågar hur man mår när man är gravid. Jag brukar svara att jag mår bra, och ibland lägger jag till att jag blivit friskförklarad av Mödravården, utifall någon skulle få för sig att jag bara gick omkring och var "den inbillade friske".

Då är det flera som har varit intresserade av att veta vad som krävs för att bli friskförklarad. Det bor säkert en liten hypokondriker i de flesta av oss, och jag tror många skulle må bra av att bli "friskförklarade" några gånger per år.

Först så får man lämna ett urinprov där de letar efter tre saker - äggvita, socker och bakterier. Hittar man inget av dessa anses man inte lida av någon allvarlig njursjukdom, havandeskapsförgiftning, (graviditets)diabetes eller urinvägsinfektion.

Sedan pickar de ett litet hål på fingertoppen med en nål, och mäter blodvärde och blodsocker. Blodvärdet säger en hel del om hur man mår, framför allt påverkas värdet av problem i mage eller tarmar, men eftersom så mycket nytt blod bildas vid graviditeten så är det jättevanligt med låga blodvärden hos gravida utan att man för den skull är sjuk. Då får man bara se till att äta järntabletter för att få upp värdet igen. Blodsockret testas enbart för att kunna avskriva graviditetsdiabetes.

Slutligen tar de blodtrycket och så får man väga sig. Blodtrycket går oftast ner under graviditeten, men högt blodtryck är vanligt vid havandeskapsförgiftning. Även en skenande vikt kan tyda på detta.

Om man klarar alla dessa prover så är man frisk.

Minitullen friskförklarades inledningsvis via ultraljud, men friskstämplas också löpande genom avlyssning av hjärtljud och mammans ökade magmått.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?